Selecteer je taal / Choisissez votre langue

DE GESCHIEDENIS VAN VERITAS

1892 - 1929: HOE HET BEGON

1892 - Het prille begin 

Jean-Baptiste Leestmans koopt een oude merceriezaak in hartje Antwerpen. Oorspronkelijk runt Jean-Baptiste de winkel samen met zijn gezin, maar wanneer hij geen expert in boekhouding blijkt te zijn, neemt zijn zoon Felix Leestmans de zaak in 1898 over. Felix is dan amper 18 jaar, maar heeft duidelijk een neus voor zaken: de winkel groeit aanzienlijk onder zijn leiding.

1906 - A family affair

De ambitieuze Felix opent in 1906 een tweede winkel in de wijk Zurenborg, terwijl hij ook de zaak in de Lange Beeldekensstraat blijft leiden. En daar blijft het niet bij: in 1913 zijn er al 5 winkels, die met succes door de kinderen Leestmans worden gerund.

1914 - WO I

De Eerste Wereldoorlog breekt uit. Veel ondernemers, onder wie Felix en Adrien Leestmans, vluchten naar Nederland. Wanneer de broers horen dat alle panden geplunderd worden, keren ze terug om hun winkels te verdedigen. Ze proberen dapper te overleven, maar het zijn moeilijke jaren.

1917 – Helpende handen

Het is tijd voor drastische maatregelen. Felix Leestmans stelt voor om naar Amerika te reizen, om daar inspiratie op te doen en voorraad in te slaan. Om de toekomstige reis van Felix te bekostigen, springen alle familieleden hem financieel bij.

1919 – De grote oversteek 

Felix reist per boot naar Amerika om koopwaren in te slaan. Eens in de States, huurt hij onmiddellijk een opslagruimte voor zijn aangekochte waren. Daar wordt alles nagekeken, verpakt en in grote kisten op een schip richting België, naar de haven van Antwerpen gestuurd. Langs de kade lossen de mannen van de familie elkaar af om dag en nacht te waken bij de enorme kisten die over de oceaan werden verscheept.

1924 - What’s in a name

Ondanks de doemdenkers die Felix voor gek verklaarden, hebben de Amerikaanse waren enorm veel succes. Veritas opent 9 nieuwe winkels en is niet langer een familiekwestie. Ook trouwe gerantes krijgen de kans toe te treden tot de zaak. De merknaam ‘Veritas’ wordt officieel gedeponeerd.

1930 - 1959: VERITAS WORDT EEN BEGRIP

1930 – Eerste conceptstore

Veritas ontpopt zich onder de bezielende leiding van Henri de Jong tot een begrip in België, wanneer het gaat om naaigerief, modeaccessoires en beenbekleding. Er is geen enkele andere winkel die deze drie assortimenten onder één dak combineert, wat het bedrijf een conceptstore avant la lettre maakt.

1940 - Knopen doorhakken

Knopenfabriek Galunica ziet het levenslicht in Mortsel. Voortaan werkt Veritas samen met Galunica om zo eigen knopen op de markt te kunnen brengen. Galunica zal overeind blijven tot het aan het einde van de jaren ’70.

1960 - 1979: VERITAS IN EEN UNIFORM JASJE

1968 - Shop 'till you drop

De golden sixties breken aan en een golf van materialisme overspoelt het land. Prins Albert opent het Woluwe Shopping Center, het allereerste shopping center in België, waar ook Veritas een winkel heeft.

1971 - Logomania

Het besef groeit dat Veritas een uniform jasje moet krijgen. Bob Leestmans beslist dat Veritas een herkenbaar logo verdient. Het wordt een gele knop. Niet veel later krijgen ook de winkels hetzelfde symbool.

1980 - 2001: TIJD VOOR VERANDERING

1980 – Zuurstof tanken

In de jaren ’80 waait er een nieuwe wind door het bedrijf. Familieleden treden uit, externe directeurs treden in.

1992 - Inpakken en wegwezen 

De Veritas-centrale verhuist van Berchem naar een groter pand in Kontich.

2002 - 2012: MISSIE, VISIE & STRATEGIE

2002 - Verihold 

Het DNA van Veritas wordt grondig door elkaar geschud. Waar voordien de familie centraal stond en Veritas het cement was, geldt nu het tegenovergestelde. De samenwerkingscoöperatie wordt ingeruild voor een kapitaalstructuur onder de noemer Verihold, waarvan de verschillende Veritas-families aandeelhouder worden. Onder impuls van kersvers gedelegeerd bestuurder Marc Peeters wordt een duidelijke missie, visie en strategie ontwikkeld en uitgerold.

2005 – Opgefrist staat netjes

De gele knoop krijgt een make-over en wordt een frisse, limoengroene schijf die refereert naar de knoop van weleer, en tegelijk knipoogt naar de toekomst. De slogan wordt ‘Maak het verschil’. Met die slagzin wil Veritas vrouwen inspireren en aanmoedigen zich te onderscheiden, door hen een assortiment aan te bieden waarmee je eindeloos kan creëren en combineren. Alle winkels worden volledig ondergedompeld in de nieuwe look.

2008 - And the winner is…

Veritas mag zichzelf ‘retailer van het jaar’ noemen. In 2010 integreren zelfstandige winkeluitbaters in de groep, in 2011 kaapt Veritas opnieuw de titel ‘retailer van het jaar’ weg.

2012 – Feest!

Veritas bestaat exact 120 jaar. Het bedrijf klokt af op 105 winkels, een verdrievoudiging van de omzet en ruim 600 medewerkers. Reden genoeg om een feestje te bouwen.

2017: SCHAKELMOMENT NAAR DE TOEKOMST

Al 125 jaar verandert Veritas mee met zijn tijd, zoveel is duidelijk. In het najaar van 2017 zet de winkelketen haar vernieuwende visie verder met een jubileumcampagne die het verleden van Veritas in de kijker zet, met het oog stevig op de toekomst gericht. “Ontdek ons verleden, maak zelf je toekomst” wordt dan ook de baseline.